. بِسْمِ اللهِ الرَحْمـٰنِ الرَحيمِ
assalamualaikum warahmatullahhiwabaroktuh
INI SUATU FASAL PADA MENYATAKAN HUKUM BERSENTUHAN LELAKI DAN PEREMPUAN
______________________________________________
ada satu makhluk ALLAH taala yang menyatakan bahawa harus atau boleh bagi seseorang lelaki dan perempuan itu bersentuhan walau bukan muhrimnya..pendapat ulamak golongan ini{antaranya ulamak kaum muda} adalah pendapat yang bercanggah dengan pendapat ulamak kita hli sunnah waljamaah..
ulamak kita ahli sunnah waljamaah menyatakn haram bersentuh lelaki dan perempuan bukan muhrim walaupun berlapik sekalipun..tidak kira mengundang nafsu syahwat atau tidak
kita belajar dipondok,bukan sentuh saja dilarang bahkan melihat akan siperempuan juga dilarang kerana dikhuatiri menuju jalan maksiat,kerana kata syeikh qodir,ianya dipnggil zina mata..jadi,jika melihat pun dah mengundang maksiat,maka apatah lagi
menyentuh akan yang bukan muhrim,..maka haram hukumnya menyentuh itu
dalam bab ini tak masuk universiti pun tak apa,kerana
kita belajar fardhu ain sejak kecil lagi pon guru-guru selalu menyatakan bahawa haram bersentuhan lelaki dan perempuan,
dalilnya:Imam an-Nawawi rahimahullah menjelaskan:
معنى الحديث أن بن آدم قدر عليه نصيب من الزنى فمنهم من يكون زناه حقيقيا بادخال الفرج في الفرج الحرام ومنهم من يكون زناه مجازا بالنظر الحرام اوالاستماع إلى الزنى وما يتعلق بتحصيله او بالمس باليد بأن يمس أجنبية بيده او يقبلها او بالمشي بالرجل إلى الزنى اوالنظر او اللمس او الحديث الحرام مع اجنبية ونحو ذلك او بالفكر بالقلب
Arti hadis di atas adalah bahawa setiap anak Adam itu ditakdirkan untuk melakukan perbuatan zina. Di antara mereka itu ada yang melakukan zina dengan sebenar-benarnya, iaitu dengan memasukkan kemaluannya ke dalam kemaluan wanita secara haram. Di antara mereka ada juga zinanya secara majaaz (kiasan), yakni dengan melihat perkara-perkara yang haram, atau dengan mendengar sesuatu yang mengajak kepada jalan menuju perzinaan dan usaha-usaha untuk melakukan kearah zina, atau dengan sentuhan tangan, atau menyentuh wanita ajnabiyah (yang bukan mahram) dengan tangannya, atau menciumnya.
Atau dengan melangkah kaki menuju tempat perzinaan, melihat, menyentuh, atau berkata-kata dengan kaedah atau cara yang haram bersama dengan wanita ajnabiyah (yang bukan mahram), atau berangan-angan/berkhayal (imaginasi/berniat) dengan hatinya. (an-Nawawi, al-Minhaj Syarah Shohih Muslim, 16/206)
ini adalah kata-kata dari imam nawawi..beliau ini mendapat gelaran imam,menunjukkan betapa tinggi kehebatan dikalangan para-para ulamak...jadi,sebagi seorang yang berfikiran waras pemikiranya,maka adalah mesti kita mengikut pandangan yang lebih jelas
ingat,ulamak itu terbahagi kepada 2,pertama ulamak yang baik,kedua ulamak yng suuk yakni ulamak yang jahat..
dalil lain pula,Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ
Artinya, persoalan anak Adam berkaitan zina telah ditentukan. Tidak mustahil, ia pasti melakukannya. Dua mata berzina dengan melihat, dua telinga berzina dengan mendengar, lidah berzina dengan berkata-kata, tangan berzina dengan menyentuh, kaki berzina dengan melangkah, hati berzina dengan angan-angan (kehendak), dan kemaluanlah yang akan membenarkan (merealisasikan) atau mendustakan semua itu. (Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim, 13/125, no. 4802)
boleh juga rujuk kitab lama pondok penawar bagi hati yang dikarang oleh syeikh qodir al mandili pada pasal yang keenam dan fasal yang ketujuh pada menyatakan dua tangan dan dua kaki
=>antara kata-kata syeikh qodir didalam kitabnya,bahawasanya ALLAH taala menjadikan ia bagi engkau{yakni bagi manfaat engkau} akan dua tngan dan dua kaki kerana manfaat yang bangsa akhrat dan bangsa dunia bukanya atas kegunaan maksiat dan sebagainya..
bagi ambo yang hina ini,kalau ada ustaz/ustazah yang menghalalkan barang yang halal ini maka tersengih lah masyarakat yang buat maksiat diluar sana bahkan tok imam pun buleh tercabut kopiah,kerana bertentangan dengan hukum yang sebenar..ingat islam itu bukan barang main-main..
masyaALLAH,akhir zaman ramai yang nak mengajar tapi tiada ia belajar..siapa la yang cerdik bagi dia pangkat ustaz/ustazah
baik tak da sijil dan tauliah dari buat kucar-kacir kepada masyarakat..baik tok guru pondok jugak walaupun tiada tauliah,tetapi mnyebarkan ilmu yang sahih dan tidak bercanggah dengan syarak..
siapa kata tiada nas yang sahih ?
hadis Nabi kita muhammad sallallahualaihiwasallam yang bermaksud :
“Apabila lelaki dan perempuan yg bukan mahram bersalam atau bersentuh dengan sengaja , pada hari akhirat nanti akan dibakar tangannya sehingga hancur badannya”
maka siapa yang tidak ia mengikut hukum yang sbenar maka seksalah baginya dihari akhirat kelak..
sama-sama kita usaha mencari lmu dengn berguru kerana kahir zaman ini,ramai golonga yang jahil mngajar,kerana apabil dapat baca kitb sedikit sebanyak,sedangkan tidak beljar ia dengan berguru,maka mengajarlah ia ilmu itu,maka mengundang bahaya
kepda masyrakat dan diri sipengajar di akhirat kelak
adapun semualia-mulia nabi berguru,apatah lagi kita yang jahil ini
ketahuilah,barang siapa yang belajar tampa guru,maka syaitnlah gurunya..maka adalah rugi bagi mereka yang menuntut itu,
kata tuan guru ambo,pok su hamid gunung,seorang yang hebat dalam ilmu pengajian pondok ada mengatakan, bahawa akhir zaman ini ramai yang mengajar,tetapi tiada padanya ilmu..dan mengajarnya itu mengikut pahaman pikiran jahilnya dengan agak-agak pikiranya sahaja kerana tidak ada baginya mencari ilmu dengan berguru,yakni tidak mengikut sunnah rasul dalam mencari ilmu..
,kata imam al ghazali
..maka tiadalah bginya berkat kerana tidak belajar secara berguru
masyaALLAH,semoga sama-sama kita{termasuk ambo yang banyak jahil serta serba kurang disisi ALLAH ini} berusaha dalam barang yang menuju akhirat ini dengan jalan yang benar disisi ALLAH subhnahuwataala
insyaALLAH
{banyak sangat lagi dalil haram bersentuh lelaki dan perempuan,yang telah dinyatakan oleh para ulamak ahli sunnah waljamaah kita tetapi ambo petik sikit jah dalil nya semoga paham kita dalam bab ini insya ALLAH,moga diampunkan dosa ambo jika tersilap dalam kata-kata ambo ini, astagfirullah hallazim
Al-Amir Ibnu Idris Al-Kelantany
assalamualaikum warahmatullahhiwabaroktuh
INI SUATU FASAL PADA MENYATAKAN HUKUM BERSENTUHAN LELAKI DAN PEREMPUAN
______________________________________________
ada satu makhluk ALLAH taala yang menyatakan bahawa harus atau boleh bagi seseorang lelaki dan perempuan itu bersentuhan walau bukan muhrimnya..pendapat ulamak golongan ini{antaranya ulamak kaum muda} adalah pendapat yang bercanggah dengan pendapat ulamak kita hli sunnah waljamaah..
ulamak kita ahli sunnah waljamaah menyatakn haram bersentuh lelaki dan perempuan bukan muhrim walaupun berlapik sekalipun..tidak kira mengundang nafsu syahwat atau tidak
kita belajar dipondok,bukan sentuh saja dilarang bahkan melihat akan siperempuan juga dilarang kerana dikhuatiri menuju jalan maksiat,kerana kata syeikh qodir,ianya dipnggil zina mata..jadi,jika melihat pun dah mengundang maksiat,maka apatah lagi
menyentuh akan yang bukan muhrim,..maka haram hukumnya menyentuh itu
dalam bab ini tak masuk universiti pun tak apa,kerana
kita belajar fardhu ain sejak kecil lagi pon guru-guru selalu menyatakan bahawa haram bersentuhan lelaki dan perempuan,
dalilnya:Imam an-Nawawi rahimahullah menjelaskan:
معنى الحديث أن بن آدم قدر عليه نصيب من الزنى فمنهم من يكون زناه حقيقيا بادخال الفرج في الفرج الحرام ومنهم من يكون زناه مجازا بالنظر الحرام اوالاستماع إلى الزنى وما يتعلق بتحصيله او بالمس باليد بأن يمس أجنبية بيده او يقبلها او بالمشي بالرجل إلى الزنى اوالنظر او اللمس او الحديث الحرام مع اجنبية ونحو ذلك او بالفكر بالقلب
Arti hadis di atas adalah bahawa setiap anak Adam itu ditakdirkan untuk melakukan perbuatan zina. Di antara mereka itu ada yang melakukan zina dengan sebenar-benarnya, iaitu dengan memasukkan kemaluannya ke dalam kemaluan wanita secara haram. Di antara mereka ada juga zinanya secara majaaz (kiasan), yakni dengan melihat perkara-perkara yang haram, atau dengan mendengar sesuatu yang mengajak kepada jalan menuju perzinaan dan usaha-usaha untuk melakukan kearah zina, atau dengan sentuhan tangan, atau menyentuh wanita ajnabiyah (yang bukan mahram) dengan tangannya, atau menciumnya.
Atau dengan melangkah kaki menuju tempat perzinaan, melihat, menyentuh, atau berkata-kata dengan kaedah atau cara yang haram bersama dengan wanita ajnabiyah (yang bukan mahram), atau berangan-angan/berkhayal (imaginasi/berniat) dengan hatinya. (an-Nawawi, al-Minhaj Syarah Shohih Muslim, 16/206)
ini adalah kata-kata dari imam nawawi..beliau ini mendapat gelaran imam,menunjukkan betapa tinggi kehebatan dikalangan para-para ulamak...jadi,sebagi seorang yang berfikiran waras pemikiranya,maka adalah mesti kita mengikut pandangan yang lebih jelas
ingat,ulamak itu terbahagi kepada 2,pertama ulamak yang baik,kedua ulamak yng suuk yakni ulamak yang jahat..
dalil lain pula,Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ
Artinya, persoalan anak Adam berkaitan zina telah ditentukan. Tidak mustahil, ia pasti melakukannya. Dua mata berzina dengan melihat, dua telinga berzina dengan mendengar, lidah berzina dengan berkata-kata, tangan berzina dengan menyentuh, kaki berzina dengan melangkah, hati berzina dengan angan-angan (kehendak), dan kemaluanlah yang akan membenarkan (merealisasikan) atau mendustakan semua itu. (Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim, 13/125, no. 4802)
boleh juga rujuk kitab lama pondok penawar bagi hati yang dikarang oleh syeikh qodir al mandili pada pasal yang keenam dan fasal yang ketujuh pada menyatakan dua tangan dan dua kaki
=>antara kata-kata syeikh qodir didalam kitabnya,bahawasanya ALLAH taala menjadikan ia bagi engkau{yakni bagi manfaat engkau} akan dua tngan dan dua kaki kerana manfaat yang bangsa akhrat dan bangsa dunia bukanya atas kegunaan maksiat dan sebagainya..
bagi ambo yang hina ini,kalau ada ustaz/ustazah yang menghalalkan barang yang halal ini maka tersengih lah masyarakat yang buat maksiat diluar sana bahkan tok imam pun buleh tercabut kopiah,kerana bertentangan dengan hukum yang sebenar..ingat islam itu bukan barang main-main..
masyaALLAH,akhir zaman ramai yang nak mengajar tapi tiada ia belajar..siapa la yang cerdik bagi dia pangkat ustaz/ustazah
baik tak da sijil dan tauliah dari buat kucar-kacir kepada masyarakat..baik tok guru pondok jugak walaupun tiada tauliah,tetapi mnyebarkan ilmu yang sahih dan tidak bercanggah dengan syarak..
siapa kata tiada nas yang sahih ?
hadis Nabi kita muhammad sallallahualaihiwasallam yang bermaksud :
“Apabila lelaki dan perempuan yg bukan mahram bersalam atau bersentuh dengan sengaja , pada hari akhirat nanti akan dibakar tangannya sehingga hancur badannya”
maka siapa yang tidak ia mengikut hukum yang sbenar maka seksalah baginya dihari akhirat kelak..
sama-sama kita usaha mencari lmu dengn berguru kerana kahir zaman ini,ramai golonga yang jahil mngajar,kerana apabil dapat baca kitb sedikit sebanyak,sedangkan tidak beljar ia dengan berguru,maka mengajarlah ia ilmu itu,maka mengundang bahaya
kepda masyrakat dan diri sipengajar di akhirat kelak
adapun semualia-mulia nabi berguru,apatah lagi kita yang jahil ini
ketahuilah,barang siapa yang belajar tampa guru,maka syaitnlah gurunya..maka adalah rugi bagi mereka yang menuntut itu,
kata tuan guru ambo,pok su hamid gunung,seorang yang hebat dalam ilmu pengajian pondok ada mengatakan, bahawa akhir zaman ini ramai yang mengajar,tetapi tiada padanya ilmu..dan mengajarnya itu mengikut pahaman pikiran jahilnya dengan agak-agak pikiranya sahaja kerana tidak ada baginya mencari ilmu dengan berguru,yakni tidak mengikut sunnah rasul dalam mencari ilmu..
,kata imam al ghazali
..maka tiadalah bginya berkat kerana tidak belajar secara berguru
masyaALLAH,semoga sama-sama kita{termasuk ambo yang banyak jahil serta serba kurang disisi ALLAH ini} berusaha dalam barang yang menuju akhirat ini dengan jalan yang benar disisi ALLAH subhnahuwataala
insyaALLAH
{banyak sangat lagi dalil haram bersentuh lelaki dan perempuan,yang telah dinyatakan oleh para ulamak ahli sunnah waljamaah kita tetapi ambo petik sikit jah dalil nya semoga paham kita dalam bab ini insya ALLAH,moga diampunkan dosa ambo jika tersilap dalam kata-kata ambo ini, astagfirullah hallazim
Al-Amir Ibnu Idris Al-Kelantany
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น